Laina- ja talletuskoulu

Main Content

KORTIT

Pankkikortti-yhdistelmäkortit korvattiin uusilla Credit/Debit -maksukorteilla , kun siirryttiin yhtenäiseen eurooppalaiseen maksualueeseen (SEPA ) . Credit/Debit -kortinhaltijana voit valita, kuinka maksat ostoksesi, olitpa sitten koti-Suomessa tai ulkomailla. Uudella kortilla saman PIN-tunnusluvun alla on kaksi ominaisuutta: voit maksaessasi päättää, vähennetäänkö ostot saman tien pankkitililtäsi (debit) vai veloitetaanko ne korttiluotolta (credit). Sinulla on sama valintamahdollisuus automaatilla rahaa nostaessasi. Credit/Debit -maksukortin myötä pääset pankkitilillesi (debit) myös ulkomailla. Nykyisin korteissa on lähimaksuominaisuus, joka mahdollistaa pienten ostosten (50 € asti) maksamisen näyttämällä korttia maksupäätteen sivulla tai päällä lukulaitteesta riippuen.

Korttiasiakkaille on pankeissa tarjolla Debit –kortteja (maksukortteja), Credit –kortteja (luottokortteja) ja Credit/Debit-kortteja (luotto– ja maksukortti). Pankista riippuen kortit ovat yleensä joko MasterCard –tai Visa-kortteja. Debit –kortilla voit maksaa ostoksia kotimaassa ja maksut veloitetaan heti tililtäsi. Debit-kortilla voit myös nostaa rahaa automaatista niin kotimaassa kuin rajoitetusti ulkomailla. Credit-kortilla maksettaessa saat keskimäärin 30 päivää korotonta maksuaikaa ja maksaessasi luottokorttilaskun aina kuukausittain kokonaisuudessaan pois, sinulle ei yleensä synny luottokustannuksia. Credit-kortissa voit myös valita, kuinka paljon maksat kuukaudessa pois korttiluottoasi (esim. 10 % tai 20 %). Jos käytät luottokorttia näin, syntyy sinulle käytetyn luoton perusteella luottokustannuksia (luottokorko, tilinhoitomaksu). Credit/Debit-kortti sisältää sekä maksu– ja luottokorttiominaisuuden.

Kaikissa korteissa joutuu maksamaan nostopalkkion ulkomailla suoritetuista automaattinostoista. Pankit hinnoittelevat korttituotteensa itse ja osa korteista on vuosimaksuttomia. Toiset pankit veloittavat korteista vuosi– ja/tai kuukausimaksun. Yleensä luottokorteissa ei veloiteta kuukausittaista käsitelypalkkiota, jos korttiluottoa ei ole käytössä. Luotosta joutuu maksamaan lisäksi luottokoron (marginaali + viitekorko esim. euribor 3 kk). Marginaalit vaihtelevat eri korteissa normaalisti 7,00 - 15,0 prosenttiin.

Muita maksuaika– ja luottokortteja ovat mm. American Express, Diner’s Club. Myös kauppaketjuilla on tarjolla asiakkailleen omat luottokortit mm. S-Etukortti Visa, K-Plussa MasterCard, Stockmann MasterCard, YkkösBonus MasterCard. Pankeilla on myös yhteistyökumppaneille (esim. urheiluseuroille, laiva– ja lentoyhtiöille sekä liitoille) räätälöityjä kortteja. Kortteihin voi liittyä myös muita ominaisuuksia, kuten matkavakuutus.

Korttiasiakkkaalta edellytetään huolellisuutta

Korttiasiakkaan tulee olla huolellinen korttiaan käyttäessä. Maksua kaupan kassalla suorittaessaan tai pankkiautomaatilla rahaa nostaessaan tai polttoaineautomaatilla asioidessaan tulee korttiasiakkaan toisella kädellä suojata PIN-koodinsa. Korttien kopiominen ja PIN-koodien urkkiminen ovat nykyisin arkipäivää ja huolimattomalla kortin käytöllä riski väärinkäytökseen kasvaa. On hyvä muistaa, että pankki ei aina ole velvollinen korvaamaan tapahtunutta väärinkäytöstä, mikäli korttiasiakas ei ole toiminut huolellisesti. Kuitit kannattaakin aina säilyttää ja ostotapahtumat tarkistaa kuukausittain korttilaskulta. Lisätietoja kortin turvallisesta käytöstä löydät osoitteessa www.korttiturvallisuus.fi.

Luottokortin hinta

ESIMERKKI VISA CREDIT/DEBIT-KORTISTA 12/2022: Luottoraja: 1500 €, Marginaali: 11,95 %, Viitekorko: euribor 3 kk, Tilinhoitopalkkio: 2,0 €/kk, Todellinen vuosikorko: 17,5 %.

Luottokortin hinta

ESIMERKKI MASTERCARD CREDIT-KORTISTA 12/2022: Luottoraja: 1500 €, Marginaali: 10,50 %, Viitekorko: euribor 3 kk, Tilinhoitopalkkio 4,0 €/kk, Todellinen vuosikorko: 17,8 %.

TESTAA TIETOSI

Tästä pääset kaikkien aiheiden kysymyssivuille, joilla voit itse kerrata, mitä olet oppinut luettuasi ensin aihesivut.

Testaa tietosi